جهان نو

یاعلی

جهان نو

یاعلی

مالکوم ایکس" که بود؟ + تصاویر

  تاریخ آمریکا و کشورهای غربی سرشار از اقداماتی است که  تبعیض‌های جدی نژادی و نژادپرستی در آن موج می‌زند. برابری حقوق سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا مدت‌هاست تنها در حد حرف و شعار باقی مانده و دولت آمریکا یا تروریسم مرتبط با کاخ سفید حقوق سیاه پوستان را لگد مال می‌کنند.   

امروز سالروز به شهادت رسیدن یکی از فعالان مدنی حقوق سیاه پوستان و مسلمانان آمریکا است. رهبر انقلاب پیش از آغاز سخنرانی شان در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین فرمودند: چون امروز سالروز شهادت "مالکوم ایکس" رهبر مسلمانان آمریکاست، از حضار محترم خواهش میکنم حمد و قل هوالله برای روح آن شهید بخوانند. 

  


شهید مالکوم ایکس که بود؟

مالکوم ایکس متولد  ۱۹ می  ۱۹۲۵ در نبراسکا بود. نام اصلی وی مالکوم لیتل است که بعد از پیوستن به گروه امة الاسلام، نام "مالکوم ایکس" را برگزید؛ و در طی سفر حج، نام اسلامی "الحاج مالک الشباز" را برخود نهاد. وی به دلیل مبارزاتش علیه تبعیض نژادی مشهور است.

 

در اواخر سال 2010 شهید "مالکوم شباز" برای انجام فریضه حج راهی عربستان شد و بعد از بازگشت به دبی آمد و درباره سفر معنوی‌اش به عربستان صحبت‌های بسیاری کرد.

شهید مالکوم در مورد دولت عربستان می‌گفت: وقتی فهمیدند که من وارد عربستان شدم بسیار مرا تحویل گرفتند و برای جلسات مختلف مرا دعوت کردند. آن‌ها حاضر بودند هر آنچه که می‌خواستم را در اختیارم قرار دهند تا در کشورشان برای وهابیت تبلیغ کنم اما نمی‌دانستند که من یک مسلمان شیعه هستم.

وی با اقدامات خود در پی بیدار کردن غرور خفتهٔ نژاد سیاه پوست ساکن آمریکا از طریق فعالیت‌های مدنی و اجتماعی بود . "مالکوم ایکس" مبارز حقوق سیاهان بود که پدرش نیز در این راه جان خود را از دست داده بود. 

مالکوم ایکس از فعالان امروز می‌خواهد که از عقل خود برای مبارزه با ضربه رسانه‌های خبری و آمریکای سفید استفاده کند تا توضیح دهند که چرا فعالان را به عنوان افراد خشن بدون هدف و غیرمنطقی خطاب می‌کنند.

هدف بلندی که مالکوم ایکس را در زندگی به دنبال خود می کشید، چیزی نبود جز مبارزه با برده داریِ نُوین در آمریکا. مالکوم به سیاهان می گفت: «زیستن در آمریکا، شما را آمریکایی نمی کند. شما باید یاد بگیرید از میوه های آمریکایی ها لذت ببرید. اما شما از این میوه ها لذت نبرده اید. شما تنها از خارها و سختی ها لذت برده اید، برای اینکه شما باید سخت تر کار می کردید تا به میوه ها دست یابید».

 او در دوران خودش پشت میکروفون قرار می‌گرفت و اعلام می‌کرد که تمام شورش‌های نژادی، تحول و خشونت که سفیدان بوجود آورده‌اند محکوم است.  مالکوم ایکس همچنین تاکید می‌کرد که برخی از مسائل مانند خشونت پلیس‌ها در50 سال اخیر تفاوتی نداشته است.  مالکوم فعالان را به این مسئله تشویق می‌کرد که این دسترسی‌ها را بدست بیاورند که قدرت را همانطور که در بیرون سیستم بدست می‌آورند در درون آن نیز کسب کنند.

در نهایت "مالکوم ایکس" این مسئله را تاکید می‌کند که او مردی نیست که به تنهایی عمل کند. مالکوم خشم را با سخنرانی‌های خود ایجاد نمی‌کرد؛ بلکه او مسیر را نشان می‌داد. یک «قهرمانِ مدرنِ تنها» نمی‌تواند برای ما راه حل جادویی بیاورد و این ویژگی بزرگ "مالکوم شباز" بود. 

 

 
مالکوم ایکس چگونه به شهادت رسید؟ 

پنجاه سال پیش در چنین روزی سه نژادپرست مسلح به نام "تالماج هایر"، "نورمن باتلر" و "تامس جانسن" طی عملیاتی تروریستی در یکی از سالن های اجتماعات منهتن نیویورک در حین سخنرانی "مالکوم ایکس" رهبر مسلمانان سیاه پوست امریکا را از فاصلۀ کم وی را هدف 15 گلوله قرار داده و به دلیل فعالیت های اجتماعی و مبارزاتی ترور کردند.



به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رهبر انقلاب پیش از آغاز سخنرانی شان در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین فرمودند: چون امروز سالروز  شهادت مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکاست. از حضار محترم خواهش میکنم حمد و قل هوالله برای روح آن شهید بخوانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.