جهان نو

یاعلی

جهان نو

یاعلی

ندیشکده واشنگتن: نبرد موصل می‌تواند به توسعه نفوذ منطقه‌ای ایران بینجامد

 

خبرگزاری فارس: نبرد موصل می‌تواند به توسعه نفوذ منطقه‌ای ایران بینجامد

اندیشکده آمریکایی نوشت: اگر آمریکا اقدام‌های لازم را برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه به ویژه عراق اتخاذ نکند، این کشور نخستین سودبرنده از شکست داعش در عراق خواهد بود. 

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، اندیشکده آمریکایی «واشنگتن برای سیاست‌های خاورمیانه» در تحلیلی تحت عنوان «نبرد در راه آزاد سازی شهر موصل عراق و حضور ایران در  منطقه» با اشاره به وجود  راهکارهایی چون تبعات منفی تقابل با کشتی‌های آمریکا در خلیج فارس برای  ایران نوشت: با توجه به فقدان اقدام‌های بازدارنده، نبرد در موصل می‌تواند منجر به نفوذ منطقه‌ای ایران شده و گروه‌های نیابتی این کشور را علیه آمریکا در عراق تقویت کند.

بر این اساس، ایران اولین سود برنده بیگانه از سرنگونی «طالبان» در سال 2001 در افغانستان و رژیم «صدام حسین» در عراق در سال 2003 بود که هر دو به دست آمریکا صورت گرفت.

اگر آمریکا اقدام‌های لازم را برای جلوگیری از نفوذ ایران اتخاذ نکند، این کشور نخستین سود برنده شکست داعش در عراق خواهد بود.

«ترامپ» رییس جمهور منتحب آمریکا نیز نگرانی خود را از وقوع چنین موردی در آخرین مناظره تبلیغاتی در ماه اکتبر بیان داشت و  گفت، تهران بزرگترین برنده در عراق پس از آزادی موصل به دست نیروهای ائتلاف است.

از دیدگاه نویسندگان این گزارش، لازمه اجتناب از چنین پیامدی نیازمند ترتیب گام‌های مستحکم  برای حفظ ائتلاف ضد داعش با هم‌دیگر، تحکیم قابلیت‌های ضد شورشی عراقی‌ها،حفظ  حاکمیت بغداد و بازدارندگی مناسب ایران در این کشور بعد از خاتمه نبرد موصل است.

در ادامه این مطلب با اشاره با ترسیم خطوط قرمز بعد از عملیات موصل آمده است: یکی از خطوط قرمز برای شاخه‌های متحد با ایران چون «هادی العامری» که پیشتر با آمریکا نیز تماس داشت، می‌باشد.

البته در حالی‌که تصمیم‌گیری ایران در امور عرق به طور سنتی تاثیر پذیر  ز تحرکات داخلی نیز است  اما این امر می‌تواند بعد از آزادی موصول تغییر یابد.

اندیشکده واشنگتن در ادامه نوشت: ایران بعد از باز پس‌گیری موصل احتمالا سعی در ایجاد راه زمینی از عراق به سوریه برای تقویت مسیر هوایی به دمشق دارد که از آن برای تجهیز حزب‌الله و حکومت اسد استفاده می‌کند. ایران به طور کلی در پی برقراری خطوط ارتباطی غیر اصلی برای فراهم آوردن وضعیت مناسب و دسترسی به موقع به متحدان و عوامل نیابتی خود در منطقه است.

در بخش دیگر این مطلب با اشاره به گزینه‌های آمریکا در تقابل با ایران در عراق آمده است: یکی از آن‌ها بازدارندگی آرام ایران به طوری‌که نشان دهد آمریکا حملات گروه‌های نیابتی ایران علیه نظامیان خود در عراق را تحمل نخواهد کرد. باید آشکار شود که چنین رویدادی تبعات معکوسی برای مشاوران ایران در سطح منطقه و نیز تعقیب کشتی‌های آمریکا  از سوی قایق‌های سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس دارد.

نویسندگان این گزارش در خاتمه ابراز امیدواری می‌کنند تا با مغلوب شدن داعش در عراق موج  با نفوذی در داخل ایران برقرار شود که هزینه‌های مالی و سیاسی حضور این کشور در منطقه را یاد آورد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.