جهان نو

یاعلی

جهان نو

یاعلی

خاورمیانه زیر تازیانه ویرانگر سلاطین ریاض

خاورمیانه زیر تازیانه ویرانگر سلاطین ریاض

سیاست های طاعون وار ریاض چند صباحی است که چهره منطقه خاورمیانه و جهان اسلام را رنجور کرده است.همه جا از عراق گرفته تا سوریه و یمن و بحرین آثار این عفریت را می توان دید.  منطقه خاورمیانه در حال حاضر با چالش های فراوانی روبرو است علاوه بر بحران های علنی مانند ظاهر شدن تکفیری ها در سوریه و عراق و بحران این دو کشور و نیز بحران یمن منطقه با چالش های پنهان دیگری نیز روبرو است.

 

 با کنار رفتن کشورهایی مانند سوریه و عراق که زمانی از تاثیرگذاران تحولات جهان عرب بودند و تضعیف جایگاه مصر، سعودی ها این فرصت را پیدا کرده اند که با دلارهای نفتی برای خود جای پایی در خاورمیانه بیابند.

  



 

سعودی ها با همه ابزار در راستای ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه و جهان اسلامی تلاش می کنند.هر تحرکی که آل سعود انجام می دهد بوی کشتار و تفرقه می دهد از دخالت نظامی آنها در یمن و کشته و زخمی شدن هزار نفر از مردم بی گناه یمن گرفته تا سرکوب قیام مردم بحرین و کمک به بقای حکومت ظالمانه در این کشور.

 

آل سعود که نه جان زائران بیت الله الحرام برای آن مهم است نه اتحاد جهان اسلام فقط به دنبال این است که کشورهای اسلامی را در برابر هم قرار دهد و در راستای تامین منافع غرب تلاش کند.ریاض در حال حاضر مسیر خطرناکی را طی می کند که تبعات مخربی برای جهان اسلام و منطقه خاورمیانه به دنبال دارد زیرا شکاف در جهان اسلام و جبهه بندی عاقبتی ندارد.تحرکات اخیر سعودی ها در نشست استانبول در این راستا صورت گرفت.گرچه موضوع غریبی نیست که سازمان همکاری اسلامی با توجه به اینکه مقر آن در جده قرار دارد به سازمانی سعودی تبدیل گردد.این سازمان در حال حاضر همانند اتحادیه عرب کاملا تحت نفوذ سعودی هاست و آیینه تمام معنی سیاست های ریاض است.

 

رژیم سعودی همانطور که گفته شد تحرکات خود را در محورهای مختلف انجام می دهد.از یک سو می کوشد که مانع از شکل گیری دموکراسی و حکومت های با ثبات در میان همسایگان خود شود که حمایت از تروریسم در عراق گواه این مدعاست.

 

ریاض می کوشد که برخی کشورها را سرسپرده خود نگه دارد که تحرکات آن در کشورهای حوزه خلیج فارس نمونه ای از آن است.در یمن به دنبال این است که این همسایه نه از نظر اقتصادی بتواند پابرجا بماند و نه قدرتی در آن روی کار آید که منافع سعودی را تهدید کند.سعودی ها از کشتن، نابودی زیر ساخت ها، گرسنه نگه داشتن و سلاح های ممنوعه برای تسلیم کردن یمنی ها استفاده می کند که البته تاکنون ناموفق بوده است.

 

سعودی ها با بهره برداری از رسانه های وابسته به خود به دنبال ایران هراسی است و دائما مدعی می شوند که ایران در منطقه نقش مخرب دارد در حالی که نقش ویرانگر سعودی ها را  از خاورمیانه تا شمال آفریقا و غرب آسیا و دیگر مناطق دنیا می توان شاهد بود زیرا این سعودی ها و ماشین تروریسم پرور آنهاست که امنیت دنیا را برهم زده است و در بُعد حقوق بشری نیز نه تنها ساده ترین معیارهای حقوق بشری را رعایت نمی کند بلکه بشریت را له می کند.

 

آل سعود به سرزمین دیکتاتورهای فراری معروف است.در لیبی از ناتو و عملیات آن حمایت کرد که نتایج آن را در لیبی کنونی شاهد هستیم.هزینه های فتنه افکنانه ای که سعودی برای خریدن مواضع دیگران و جنگ افروزی خرج می کنند برای حل مشکلات فقر و بی سوادی و بیکاری کشورهای عربی و اسلامی کافی است.

 

سعودی ها در حال حاضر با استفاده از مشکلات اقتصادی برخی کشورها به دنبال بهره برداری از آن بوده اند و موضوع واگذاری جنجالی دو جزیره مصر به عربستان در این راستاست.

 

بدون شک این تحرکات سعودی ها بیش از هر طرفی تل آویو را خوشحال می کند.سعودی ها که از مدتی قبل تلاش هایی را به شکل پنهانی یا از طریق واسطه یا پوشش های مختلف برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به رژیم اسرائیل آغاز کرده اند در این مسیر با شتاب زیاد حرکت می کنند و مجتهد(فردی که اسرار درونی آل سعود را افشا می کند) چندی قبل اعلام کرده بود که محمد بن سلمان در اردن با مسئولان اسرائیلی دیدار کرده است.

 

گرچه در ظاهر ملک سلمان هشتاد ساله در عربستان مقام اول محسوب می شود اما کاملا طبیعی است که این شاه بیمار آنقدر تمرکز ندارد که بخواهد امور را به پیش ببرد و این شاهزاده محمد بن سلمان است که اوضاع را اداره می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.